Zo werken emoties bij kinderen

Nieuws
5 september 2024

Het is vast voor alle ouders herkenbaar dat je kind met veel emotie reageert en je als ouder denkt: “Hoe onbenullig is dit?” (bijvoorbeeld omdat het kind andere sokken aan moet omdat de blauwe in de was zijn). Maar dat is precies wat emoties doen in de beginjaren; ze komen groots binnen en kinderen hebben hierin begeleiding nodig van ouders en pedagogisch medewerkers. 

Emoties zijn een wezenlijk onderdeel van ons dagelijks leven. Ze vormen de basis van hoe we de wereld ervaren en met anderen omgaan. Voor kinderen, die nog bezig zijn met het ontwikkelen van hun emotionele en sociale vaardigheden, kunnen emoties zowel een bron van verwarring als een bron van ontdekking zijn. Bij Zo Kinderopvang begrijpen we dan ook dat het cruciaal is dat kinderen op jonge leeftijd leren omgaan met hun emoties. Om hen hierin de juiste begeleiding te bieden, besteden we veel aandacht aan emotionele ontwikkeling binnen onze pedagogische aanpak. 

Zo doen we dat

Onlangs zijn we met een aantal van onze pedagogisch professionals begonnen aan een workshop over emotieregulatie. Deze workshop, georganiseerd door ons team, richten zich op hoe kinderen hun gevoelens en wensen leren begrijpen en beheren. Het doel is om onze medewerkers de nieuwste inzichten en technieken te bieden, zodat ze een veilige omgeving kunnen creëren waarin kinderen hun emoties kunnen verkennen, uiten en reguleren. 

Daarnaast vinden we het belangrijk om ouders bij dit proces te betrekken, zodat we samen het kind beter kunnen begrijpen. Dit gebeurt onder andere via oudergesprekken en tijdens de dagelijkse overdrachten. 

Waarom emotionele ontwikkeling belangrijk is

Emotionele ontwikkeling is essentieel voor het welzijn van een kind, omdat zij hiermee een aantal belangrijke competenties leren: 

  • Zelfbewustzijn en identiteit ontwikkelen:

    het is belangrijk dat kinderen hun emoties leren herkennen en ermee om leren gaan, zodat ze grip krijgen op hun eigen identiteit en zich geaccepteerd voelen. Door hun emoties te begrijpen, krijgen kinderen beter inzicht in wie ze zijn en wat ze voelen.  

  • Empathie ontwikkelen:

    kinderen die hun eigen emoties leren begrijpen, zullen later beter in staat zijn om de gevoelens van anderen te herkennen en te begrijpen. Dit bevordert een gevoel van verbinding en helpt bij het opbouwen van positieve relaties, wat essentieel is voor goede sociale interacties. 

  • Positieve relaties bouwen:

     emotionele vaardigheden zijn cruciaal voor sociale interacties. Kinderen die goed kunnen omgaan met hun eigen emoties, hebben meer kans om harmonieuze en duurzame relaties te ontwikkelen. Dit draagt bij aan betere samenwerking in groepsinstellingen, waardoor ze beter in een groep functioneren. 

  • Zelfregulering verbeteren:

    zelfregulering verwijst naar het vermogen om je eigen gedrag en emoties te beheersen en aan te sturen. Uiteindelijk zal een kind steeds beter in staat zijn om zijn of haar eigen gedrag en emoties te reguleren, maar dit gaat met vallen en opstaan. Soms hebben kinderen hierbij hulp nodig, en het is onze taak om ze te ondersteunen tijdens dit proces. 

Twee kleine kinderen kijken lachend naar elkaar
Kind ligt op een kussen met een boekje en lacht
Pedagogisch professional staat te praten met twee kinderen

De rol van pedagogisch professionals in de emotionele ontwikkeling van de kinderen 

Tijdens de workshop hebben onze pedagogisch professionals geleerd hoe ze kinderen kunnen ondersteunen in hun emotionele ontwikkeling en hoe ze kunnen omgaan met gedragsblokkades. Dit omvat: 

  • Noem de naam van het kind op een accepterende manier, want daarmee maak je de weg vrij voor contact. 
  • Ga door de knieën en maak werkelijk contact met het kind, daarmee bedoel ik kwalitatief contact waarbij je je niet laat afleiden. 
  • Vertel welk gedrag je hebt gezien, en heb er een gesprekje over, maar houd dat gesprekje kort. Met name jongens zijn niet zo talig ingesteldheid. 
  • Vermijd bij jonge kinderen de directe waarom-vraag. Het kind was aan het experimenteren en een van de kenmerken van experimenteren is dat je eigenlijk niet weet wat je aan het doen bent. 
  • Vertel wel de consequentie van het gedrag. 
  • Bied een gedragsalternatief aan. 
  • Sluit altijd positief af. 

We starten en eindigen altijd op een positieve manier bij gedragsblokkades, omdat kinderen meestal vooral het begin en het einde onthouden. Gedragsverandering kost tijd en moet vaak herhaald worden om echt effect te hebben. 

Zo groeien we samen 

Bij Zo Kinderopvang geloven we dat de emotionele ontwikkeling van een kind een gezamenlijke inspanning is. Pedagogisch professionals en ouders werken samen om een veilige omgeving te creëren waarin kinderen zich gesteund voelen in hun groei. Dit vormt de basis voor een toekomst waarin kinderen zich ontwikkelen tot gezonde, empathische en zelfverzekerde individuen. 

We weten dat emotionele ontwikkeling niet alleen binnen de muren van de kinderopvang gebeurt, maar in samenwerking met ouders. Door elkaar te ondersteunen en samen te werken, bouwen we aan een sterke band die ervoor zorgt dat elk kind zich begrepen en gesteund voelt. Deze verbondenheid helpt hen uiteindelijk om op te groeien tot zelfverzekerde en zelfstandige wereldburgers. 

Hoe kunnen we dit thuis doen? 

Ben je benieuwd hoe je in de thuissituatie de emoties van je kind beter kunt begeleiden? Of wil je meer weten over emotieregulatie? Hieronder vind je een aantal boekentips die je kunnen helpen om thuis met dit belangrijke thema aan de slag te gaan: 

  • Het grote boek van alle emoties- Auteur: Steven Gielis 
  • De kleur van emoties een pop-up boek – Auteur: Anna Llenas 
  • Het kleurenmonster – Auteur Anna Llenas 
  • Anna’s grote emotieboek – Auteur Kathleen Amant (v.a. 2,5 jaar) 

Meer weten?

Wil je meer weten over de pedagogiek bij Zo Kinderopvang? In onze pedagogische visie lees je hier meer over.

Deel via: