Veelgestelde vragen

Wanneer je kind naar de kinderopvang gaat, komt daar veel bij kijken. Het is logisch dat dit soms tot vragen kan leiden. Wij zijn er daarom om je hierin te ondersteunen en al jouw vragen weg te nemen. We bespreken hieronder alvast een aantal veelgestelde vragen. Wellicht staat het antwoord op je vraag hier al tussen. En mocht dat niet zo zijn, dan kun je uiteraard altijd contact met ons opnemen. Wij helpen je graag verder!
Contact
Medewerker Zo Kinderopvang en kind spelen in het bos

Inschrijven en wachtlijst

Ik wil mij inschrijven bij Zo Kinderopvang, hoe doe ik dat?

Op onze website vind je het online inschrijfformulier om je vrijblijvend en kosteloos in te schrijven voor Zo Kinderopvang. In dit formulier geef je jouw wensen door.

Nadat je het formulier hebt ingezonden krijg je van ons een automatische bevestiging. Vervolgens neemt onze afdeling Kindplanning zo spoedig mogelijk contact met je op om jouw gegevens door te lopen.

Zodra we de mogelijkheden hebben besproken, beschikken we over alle informatie om het contract af te sluiten. Eventueel zetten we je op de wachtlijst. Dit kan voorkomen als er nog geen directe beschikbaarheid is op de gevraagde locatie.

Het is goed om te weten dat we altijd plannen tot ongeveer 6 maanden voorafgaand aan de gewenste startdatum.

Hoeveel dagen kan ik afnemen en is er ook flexibele opvang?

Regio Den Haag: vanuit onze pedagogische visie vragen wij een minimale afname van 1 opvangdag per week.

Regio Brabant:  vanuit onze pedagogische visie vragen wij een minimale afname van 1 opvangdag per week of 2 losse dagdelen.

Bij enkele vestigingen bieden wij flexibele opvang aan, echter zullen wij altijd adviseren om voor een vaste opvangdag te kiezen, omdat een kind altijd baat heeft bij structuur en een vaste opvangdag.

Wanneer je bij het inschrijven nog niet precies weet vanaf wanneer en voor hoeveel dagen je opvang nodig, is het verstandig om je kind aan te melden voor de vroegst mogelijke datum en voor het verwachte aantal dagen. Deze details kun je later altijd nog wijzigen zodra je hier meer zicht op hebt.

Is er een wachtlijst en hoelang sta ik op deze lijst?

Bij het plaatsen en plannen van kinderen spelen verschillende factoren mee, zoals de combinatie van de gewenste dagen en startdatum, de leeftijd van het kind en de opzeggingen van kinderen die al geplaatst zijn.  We houden hierbij altijd rekening met de beroepskracht-kindratio (wettelijke eis; verhouding tussen het aantal beroepskrachten en het aantal kinderen op de groep bij Zo Kinderopvang).

In sommige situaties krijgen kinderen voorrang, denk aan broertjes en zusjes van al eerder geplaatste kinderen. Indien er een plek beschikbaar komt nemen wij contact met jullie op voor de verdere invulling van het contract. We streven ernaar zoveel mogelijk kinderen een plekje te geven binnen Zo Kinderopvang en zullen altijd met je meedenken.

Contract en betalingen

Kunnen contracten tijdelijk worden gepauzeerd?

Nee, contracten kunnen niet tijdelijk worden gepauzeerd.

Zijn BSO-contracten inclusief hele dagen opvang tijdens schoolvakanties en studiedagen?

All-in BSO-contracten (52 weken) zijn inclusief vakantiedagen. Studie- en margedagen vallen niet binnen het standaardpakket. Ouders kunnen wel hun vakantiedagen inzetten op studie-en margedagen. Bij een BSO-contract van 40 weken worden studie-, marge- en vakantiedagen achteraf in rekening gebracht.

Ik wil de geplande startdatum van mijn kind verschuiven. Kan dat?

Tot 3 maanden voor de geplande startdatum is verschuiven van deze datum geheel kosteloos. Wanneer je binnen 3 maanden voorafgaand aan de geplande datum de startdatum wil verschuiven zijn hier administratiekosten aan verbonden. Bij verschuiving van de startdatum minimaal 1 maand voorafgaand aan de startdatum brengen wij € 250,- administratiekosten in rekening. Bij verschuiving minder dan 1 maand voorafgaand aan de geplande startdatum, worden de volledige kosten van de eerste maand opvang in rekening gebracht.

Ik wil mijn contract annuleren voordat mijn kind bij Zo Kinderopvang start, hoe werkt dat?

Tot 6 maanden voor de startdatum is annuleren geheel kosteloos. Wanneer je binnen 6 maanden voorafgaand aan de startdatum (gedeeltelijk) annuleert zitten hier kosten aan verbonden. Bij annulering tussen 3 en 6 maanden voor de geplande startdatum brengen wij € 50,- in rekening. Bij annulering tussen 1 en 3 maanden voorafgaand aan de startdatum brengen wij € 250,- in rekening. Bij annulering minder dan 1 maand voorafgaand aan de startdatum worden de volledige kosten van de eerste maand opvang in rekening gebracht.

Ik heb een vraag over betalingen.

Voor informatie over incassogegevens en andere betalingsvragen verwijzen we je door naar onze algemene (betalings)voorwaarden. Mocht je er niet uit komen, neem dan contact met ons op.

Hoe kan ik opzeggen en wanneer loopt een contract automatisch af?

Contracten moeten worden opgezegd per mail (naar kindplanning@zokinderopvang.nl), mondeling is dit niet mogelijk. Bij opzegging geldt een opzegtermijn van 1 maand. Het is belangrijk om hierbij ook de kinderopvangtoeslag tijdig op te zeggen om onnodige terugbetalingen te voorkomen. Het contract loopt automatisch af op de dag voor de 4e verjaardag.

Wat is kinderopvangtoeslag en heb ik daar recht op?

Wanneer je kind naar de kinderopvang gaat kun je kinderopvangtoeslag aanvragen bij de Belastingdienst. Kinderopvangtoeslag is een tegemoetkoming voor ouders in de kosten van de kinderopvang. De hoogte van deze toeslag wordt gebaseerd op het gezamenlijke bruto-inkomen en het aantal kinderen binnen het gezin wat gebruikmaakt van kinderopvang.

Kinderopvangtoeslag aanvragen is een eigen verantwoordelijk die door beide of een van de ouders moeten worden aangevraagd via de Belastingdienst. Zo Kinderopvang is hiervoor niet verantwoordelijk.

Om in aanmerking te komen voor kinderopvangtoeslag zijn er een aantal voorwaarden:

  • Inwonende kinderen staan ingeschreven op het woonadres van de ouder(s)
  • Jij als ouder of je toeslagpartner betaalt de kosten voor de opvang
  • Beide ouders/verzorgers werken of krijgen een UWV of gemeente bijdrage op grond van de Wet Kinderopvang.

Meer weten over kinderopvangtoeslag of toeslag bereken op de website van de Belastingsdienst, klik hier.

Heeft u geen recht op kinderopvangtoeslag dan zijn er, per gemeente afhankelijk, mogelijkheden voor tegemoetkoming/subsidie.

Ruildagen en sluitings- en openingstijden

Kan ik dagen ruilen of een extra dag aanvragen?

Extra dagen of ruildagen kunt u aanvragen via onze OuderApp. De leidinggevende of pedagogisch medewerker van de vestiging kan via de app een aanvraag goedkeuren of afkeuren, afhankelijk van de ruimte op de groep. De ouder krijgt hiervan een bericht.

Wat zijn de openingstijden?

Kijk voor de openingstijden van de vestiging op de betreffende vestigingspagina onder het kopje ‘openingstijden’.

Wat zijn de sluitingsdagen?

We zijn gesloten op nationale feestdagen:

  • Nieuwjaarsdag,
  • Tweede Paasdag,
  • Koningsdag
  • Bevrijdingsdag eens in de vijf jaar: 2025, 2030 enzovoorts
  • Hemelvaartsdag,
  • Tweede Pinksterdag
  • Eerste en Tweede Kerstdag

Voor alle sluitingsdata geldt dat deze niet geruild kunnen worden voor een andere opvangdag. De kosten hiervan zijn berekend in het vaste uurtarief.

Op de vestiging

Wat is het verschil tussen verticale en horizontale groepen?

Bij Zo Kinderopvang bieden wij enkel opvang aan in horizontale groepen. In een horizontale groep zitten kinderen samen met leeftijdsgenootjes. Zo hebben we op onze locaties aparte baby-, dreumes- en/of peutergroepen. Zodra je baby een dreumes of peuter wordt, stroomt hij/zij door naar de volgende groep. Op een verticale groep zitten kinderen van nul tot vier jaar oud. Jonge kinderen groeien op met de oudere kinderen op de groep. Dit bieden we bij Zo Kinderopvang niet aan.

Is er een wenperiode voordat mijn kind start?

Zeker, wij vinden het heel belangrijk dat jullie een goede start maken bij Zo Kinderopvang. Een nieuwe stap naar de kinderopvang is spannend en om jullie hierin goed te begeleiden plannen wij altijd wenmomenten in. Deze worden voorafgaand aan de startdatum door de vestigingsmanager met jullie ingepland.

Hoe dien ik een klacht in?

Heb je ergens zorgen over, wil je iets bespreekbaar maken of een klacht indienen? Dan vragen we je om contact op te nemen met de vestigingsmanager. We gaan graag samen om de tafel zitten om tot een oplossing te komen. Vaak kan een persoonlijk gesprek al helpen om de lucht te klaren.

Mocht je er niet uitkomen op de locatie of toch liever direct een klacht bespreken en/of indienen dan kan dit via mvdgoot@zokinderopvang.nl. Houd er rekening mee dat een formele klacht schriftelijk ingediend moet worden.

Wat is het vaccinatiebeleid van Zo Kinderopvang?

Natuurlijk volgen we de algemene richtlijnen vanuit het RIVM en de GGD Nederland. We zijn vóór vaccineren en adviseren ouders om net als wij deel te nemen aan het Rijksvaccinatieprogramma. Van alle kinderen vragen we de inentingsgegevens op, die we vervolgens netjes bijhouden. Maar dat kunnen we je natuurlijk niet verplichten. Als ouder heb je het recht om het doorgeven van de inentingsgegevens te weigeren (dat staat in de Wet bescherming persoonsgegevens). En hoewel we van veel kinderen op de hoogte zijn van de vaccinatiegegevens, blijft die informatie een momentopname. Daarom doen we geen uitspraken over de vaccinatiegraad van onze vestigingen.